Het ondernemingsloket is the place to be - or click - voor het aanvragen van je ondernemingsnummer.
Icoon Checkbox
Er zijn acht erkende ondernemingsloketten in België.
Icoon Pijl
Bereid je bezoek goed voor, zodat je ineens al de nodige antwoorden kan verzamelen.
Icoon Vlag

En nu is het aan jou...

Vind het ondernemingsloket in je buurt

Er zijn acht erkende ondernemingsloketten met verschillende kantoren in België.

Zorg voor een tijdige aanvraag van  je ondernemingsnummer. De registratie in de KBO moet ten laatste op je startdag in orde zijn!

Je hebt als ondernemer de keuze om je ondernemingsnummer fysiek of online aan te vragen.

Welke info heb je nodig om een ondernemingsnummer aan te vragen?

  • De activiteiten die je wil uitoefenen met je onderneming.
  • De plaats waar je je zaak wil vestigen.
  • De naam die je handelsnaam krijgt.
  • De wettelijke verplichtingen en vergunningen die nodig zijn. Geen must. Het ondernemingsloket kan je hiermee verder helpen.
  • Of je activiteiten btw-plichtig zijn.
  • Ga ook na of een inschrijving in de KBO nodig is. Er bestaan uitzonderingen. Twijfel je? Vraag advies aan je ondernemingsloket of boekhouder.

Welke documenten heb je nodig voor de inschrijving van een eenmanszaak?

  • je ID-kaart
  • het bankrekeningnummer dat je wil gebruiken voor jouw zaak
  • je eventuele vergunningen die voor de start in orde moeten zijn

Richt je een vennootschap op?

De creatie van je ondernemingsnummer in de KBO verloopt via de griffie van de ondernemingsrechtbank waar je je oprichtingsakte hebt neergelegd.

Het ondernemingsloket vervolledigt je gegevens van je vennootschap en activeert je ondernemingsnummer in de KBO.
Wat breng je mee?

  • het uittreksel van statuten
  • attest inzake beheersmandaat

Meer informatie nodig rond de Kruispuntbank van Ondernemingen?

De Kruispuntbank van Ondernemingen is eigenlijk een databank van de FOD Economie met alle basisgegevens van ondernemingen en hun vestigingen.

Extra dienstverlening om je administratie te vergemakkelijken 

Starten met een onderneming, vraagt ook administratie. Het ondernemingsloket kan je ondersteunen in het verlichten van verschillende stappen. We geven een lijstje van administratieve zaken die het ondernemingsloket kan doen.

Het lijstje:

  • btw nummer activeren
  • aansluiting sociaal verzekeringsfonds
    • aansluiten als zelfstandige 
    • je vennootschap aansluiten
    • ….
  • vergunningsaanvraag indienen
    • FAVV
    • SABAM
    • erkenning als aannemer
    • tabaksvergunning
    • vergunning alcoholhoudende dranken
    •  ….
  • inschrijving als werkgever
    • inschrijving in Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
    • afsluiten van een arbeidsongevallenverzekering
    • aansluiten bij een vakantiefonds
    • loonadministratie
    • loonberekening 
    • ….

Nog extra’s om over na te denken.

Ondernemen betekent ook risico’s nemen. Hoe wil je je privé en professioneel indekken en welke mogelijkheden bestaan er?
Het ondernemingsloket kan je hier over adviseren.

Koffie