En nu is het aan jou...
Begin bij gisteren
Je actieplan begint best in het verleden: bij de grote stappen die je al gezet hebt. Zo creëer je een volledig overzicht van de geboorte van je bedrijf, en kan je makkelijker hoofdzaken en bijzaken van elkaar onderscheiden.
Maak voor alle mijlpalen een retroplanning op waarbij je alle acties oplijst die je moet ondernemen om de deadline te halen.
Tip: Maak je echter geen illusies: zo’n actieplan is altijd een work-in-progress dat permanent verandert. Dat is helemaal niet erg. Integendeel: je plan helpt je net om de chaos de baas te kunnen.
Het juiste gereedschap voor de klus
Een actieplan krijgt vaak de vorm van een GANTT-diagram. Een 'rare' naam en het ziet er complex uit op het eerste zicht, maar gelukkig bestaat er software om je daarmee te helpen.
In Excell en Numbers vind je templates, en wat in het rond zoeken op internet helpt je vast aan ingevulde voorbeelden, soms ook specifiek voor jouw sector. Als je verder wil gaan, kan je uiteraard ook op het overvolle rek met projectmanagementsoftware kijken.
Tip: Opleiding of de expertise van een coach of boekhouder kunnen hierbij helpen!