Denk goed na welke producten je zal verkopen en nodig zal hebben en hoe je dit zal beheren
Icoon Checkbox
Zoek de methode van voorraadbeheer die het best bij je product of dienst past
Icoon Pijl
Een goed stockbeheer zorgt voor een efficiënte werking en zal onnodige kosten vermijden
Icoon Vlag
En nu is het aan jou...

Kies de meest geschikte methode

Er bestaan een aantal methodes die je kan gebruiken om je stock te beheren. We sommen er hieronder enkele op.

ABC-analyse

Deze methode zorgt ervoor dat je een overzicht hebt over welke producten je de meeste omzet opleveren. We verdelen de producten hierbij in 3 groepen:

  • A = de belangrijkste producten
  • B = de gemiddelde producten 
  • C = de minst belangrijkste producten 

Dit kan ook gebruikt worden om bijvoorbeeld je magazijn optimaal in te richten. De meest verkochte producten kan je dan bijvoorbeeld op de meest toegankelijke plaats stockeren. 

FIFO-principe: first in, first out

Het oudste artikel wordt telkens als eerste verkocht. Dit is belangrijk bij goederen met een beperkte houdbaarheid.

FEFO-principe: first expired, first out 

Hier kijken we naar de THT-datum van de producten, het product met de minste lange houdbaarheidsdatum wordt telkens het eerst verkocht. 

LIFO-principe: last in, first out

De goederen die nieuw binnenkomen worden voor de huidige stock gezet. Dit is vooral van toepassing bij producten die lang houdbaar zijn en die niet afnemen in waarde na verloop van tijd. Denk bijvoorbeeld aan een voorraad bakstenen. 

JIT-principe: just in time

De goederen komen binnen wanneer ze bijna al terug verstuurd moeten worden naar de klant of gebruikt worden voor productie zodat ze zo kort mogelijk op stock blijven liggen. 

Hoe pak je dit praktisch aan? 

Om je voorraad in kaart te brengen heb je een administratief systeem nodig.  Zijn je voorraden en de diversiteit van je producten eerder beperkt, dan kan je eenvoudig aan de slag met sjablonen die voorzien zijn in Excel.  Is je voorraad omvangrijker dan kan je nadenken over de aanschaf van een specifiek software systeem voor voorraadbeheer.  Ook artificiële intelligentie vindt meer en meer toegang.  Op basis van verschillende data kan je dan bijvoorbeeld gaan afleiden of een bepaald product in een bepaald seizoen meer of minder verkocht wordt en kan je je voorraad daar op afstemmen.

Vergeet zeker niet ook rekening te houden met de leveringstermijnen van je leveranciers.  Je verwerkt dit best ook in de administratie van je voorraadbeheer zodat je zelf tijdig bijbestelt. 

 

'Ik ben uitverkocht' klinkt misschien als muziek in de oren, maar wil je niet voortdurend moeten meedelen aan je klanten. Zorg daarom voor een goed voorraadbeheer!
Sarah - sales adviseur