En nu is het aan jou...
Maak een plan van aanpak
Onderstaande matrix is een eenvoudige manier om een overzicht te bieden van mogelijke vormen van klantenbinding, met elk hun voor-en nadelen. Deze matrix verplicht je om na te denken over welke vorm van klantenbinding het meest geschikt en haalbaar is voor jouw onderneming. Het daagt je eveneens uit om na te denken over hoe je dit concreet kan aanpakken. In een latere fase kan je je brein de vrije loop laten en zelf brainstormen over mogelijke vormen van klantenbinding. Nieuwe vormen kan je zelf onderaan de matrix toevoegen.
Vul de matrix van links naar rechts in. Gebruik de + en - kolommen om de verwachte impact en kosten voor jouw onderneming en voor de klant neer te schrijven. Vul dit zo precies mogelijk in. Denk vervolgens na over hoe je je hierin wenst te onderscheiden van de concurrentie.
Je zal rekening moeten houden met het feit dat je niet 100% vrij bent in het soort voordeel dat je geeft aan jouw klanten. Zo zijn bepaalde voordelen en kortingen niet toegelaten. Zo mag je bijvoorbeeld geen cash geld geven als beloning. Het is aangeraden om dit te bekijken vooraleer je effectief een voordeel gaat aanbieden.
Denk verder dan jouw eigen onderneming
Naast de klassieke klantenkaart, waarbij je jouw eigen klanten voor hun trouw beloont door hen een bepaald voordeel aan te bieden, bestaat er ook de gedeelde klantenkaart.
Zo bestaan er systemen waarbij klanten hun klantenkaarten kunnen bundelen op een gedeelde kaart en/of app, maar de voordelen apart toegekend blijven krijgen. Dat bespaart hen alvast een portefeuille gevuld met klantenkaarten. Daarnaast is er ook een systeem waarbij punten van verschillende handelaars niet apart verzameld worden, maar opgeteld worden bij elkaar. Het is dan aan de klant om te bepalen waar hij of zij het voordeel verzilverd. Heb je een ander idee voor een samenwerking? Stel het dan zeker voor aan je medehandelaar(s), je weet nooit wat er uit de bus kan komen!
Heb je ook al eens gekeken of er lokale initiatieven bij jouw stad of gemeente zijn die bijdragen aan klantenbinding? Worden er bijvoorbeeld evenementen of acties georganiseerd om zo de handelaars van jouw stad of gemeente in de kijker te zetten? Ook hier zijn nog tal van andere voordelen aan verbonden, aan jou om hierover na te denken!