En nu is het aan jou...
Bekijk of je een Persona of Organisata gaat maken.
Als jouw klanten consumenten zijn (B2C), dan maak je een Persona. Zijn je klanten bedrijven (B2B), dan maak je een Organisata. Durf ook na te denken wie of welke organisatie je misschien liever niet als klant hebt omdat ze te ver liggen van je eigen waarden en normen.
Keuze gemaakt? Beschrijf wie je (potentiële) klanten zijn. Tracht ze in kaart te brengen en gebruik de templates om dit concreter te maken. Vul er zoveel in als je doelgroepen hebt.
Wellicht heb je voor elk van je persona’s/organisata een specifieke klant in gedachten.
Neem de tijd om deze klant even aan te spreken en ga daarbij na of jouw veronderstellingen kloppen:
- Welke voordelen ziet je klant bij de aankoop van mijn product of dienst?
- Welke behoeften of noden hebben ze?
- Waarom kiest een klant voor mij? Of net niet?
-
Welke waarden zijn belangrijk voor mijn klant?
-
In welke mate is duurzaamheid belangrijk voor mijn klant?
- Welke aankoopcriteria zijn belangrijk voor je klanten?
- Hoe bereik je je (potentiële) klanten? Welke media of communicatie bekijken ze?
- Wat vindt je klant belangrijk als service?
- Waar komen jouw klanten vandaan?
Doe de 'ken je klanten-test'
VLAIO ontwikkelde een test die je meer inzicht geeft over je klanten- en productsegmentatie. Je krijgt onmiddellijk tips bij jouw resultaat. Ontdek hem hier.
Hoe win je nieuwe klanten én versterk je bestaande relaties?
UCLL ontwikkelde een mooie publicatie over een gezonde en duurzame groei van jouw onderneming, specifiek in de detailhandel. Ontdek het hier.