Wie is jouw droomklant?
Icoon Checkbox
Leer je potentiële klanten beter kennen: hun behoeften, hun belemmeringen, hun verwachtingen...
Icoon Pijl
Zo krijg je een goed zicht op je doelgroep en kom je tot een succesvolle verkoop.
Icoon Vlag

En nu is het aan jou...

Bekijk of je een Persona of Organisata gaat maken.

Als jouw klanten consumenten zijn (B2C), dan maak je een Persona. Zijn je klanten bedrijven (B2B), dan maak je een Organisata.

Keuze gemaakt? Beschrijf wie je (potentiële) klanten zijn. Tracht ze in kaart te brengen en gebruik de templates om dit concreter te maken. Vul er zoveel in als je doelgroepen hebt.

Ingevuld voorbeeldje van een persona-fiche

Wellicht heb je voor elk van je persona’s/organisata een specifieke klant in gedachten.
Neem de tijd om deze klant even aan te spreken en ga daarbij na of jouw veronderstellingen kloppen:

  • Welke voordelen ziet je klant bij de aankoop van mijn product of dienst?
  • Welke behoeften of noden hebben ze?
  • Waarom kiest een klant voor mij? Of net niet?
  • Welke aankoopcriteria zijn belangrijk voor je klanten?
  • Hoe bereik je je (potentiële) klanten? welke media of communicatie bekijken ze? 
  • Wat vindt je klant belangrijk als service?
  • Waar komen jouw klanten vandaan? Ontdek je aantrekkingsgebied hier

Doe de 'ken je klanten-test'

VLAIO ontwikkelde een test die je meer inzicht geeft over je klanten- en productsegmentatie. Je krijgt onmiddellijk tips bij jouw resultaat. Ontdek hem hier.

Hoe win je nieuwe klanten én versterk je bestaande relaties?

UCLL ontwikkelde een mooie publicatie over een gezonde en duurzame groei van jouw onderneming, specifiek in de detailhandel. Ontdek het hier

Zowel wij als onderneming als onze klanten zijn afgelopen jaren sterk veranderd. Ons aanbod en onze communicatie is mee geëvolueerd.
Kathlijn, onderneemster
Potlood