En nu is het aan jou…
Wat is een verdienmodel
Heel concreet geeft een verdienmodel aan hoe je geld verdient met je onderneming. Er bestaan tientallen verdienmodellen waarvan het meest klassieke het verkoopmodel. Je levert een product of dienst en de klant betaalt er eenmalig voor. Dit is een erg vrijblijvend model, maar zorgt bijvoorbeeld voor weinig klantenbinding en het leunt meer aan bij het idee van de wegwerpeconomie.
Kies de optimale mix
Baseer je op andere aspecten van je ondernemingsplan om je optimale verdien-mix vast te stellen. Je kan hiervoor gebruik maken van onderstaand schema. Hou ook rekening met je klantensegment en bepaalde evoluties zoals de aandacht voor duurzaamheid bij de keuze van je mix. Zo kan je ervoor zorgen dat je onderneming toekomstbestendig is.
Verkoop is het meest klassieke verdienmodel: je verkoopt een product of dienst en je klant betaalt er voor. Bij verhuur blijf jezelf de eigenaar van het product, maar kan je klant er gedurende een bepaalde tijd tegen een bepaalde kostprijs gebruik van maken. Met een abonnementsformule betaalt je klant een bepaald bedrag en krijgt hierbij toegang tot de dienst of het product voor x-aantal keren. Een lidmaatschap is meestal gericht op een exclusieve toegang voor je klanten tot bepaalde producten of diensten en is niet beperkt in hoe vaak je klant hiervan gebruik maakt. Denk bijvoorbeeld aan het lidmaatschap van een golfclub. Wanneer je een servicemodel aanbiedt, dan verkoop je je product of dienst voor een laag bedrag, maar haal je je omzet voornamelijk uit reparatie en onderhoud. Let een licentiemodel verhuur je de eigendomsrechten van je product aan anderen. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat zij je beeldmerk mogen gebruiken om t-shirts te bedrukken.
Denk ook alvast een stapje verder richting een circulair verdienmodel. Zo ga je zuinig om met grondstoffen voor de producten en bied je klanten de mogelijkheid om daar op een milieuvriendelijke manier gebruik van te maken. Denk bijvoorbeeld aan spullen die aan het einde van het gebruik weer ingeleverd kunnen en waar weer een nieuw product van wordt gemaakt.
Durf zelf ook out-of-the-box te denken. Zo zijn er al koffiebars waar je niet betaalt per consumptie, maar voor de tijd dat je er door brengt.
Je verdienmodel kan ook evolueren doorheen de tijd. Volg de trends in je sector nauw op en zorg ervoor dat je verdienmodel aansluit bij de wensen van je klanten.