Communiceer vanuit transparantie en authenticiteit
Icoon Checkbox
Hou je aan de wetgeving rond duurzaamheidscommunicatie
Icoon Pijl
Vermijd de 6 greenwashing strategieën
Icoon Vlag

En nu is het aan jou...

Durf communiceren! 

Een inspirerend en wervend verhaal over je duurzaamheidsacties helpt om je klanten en partners te overtuigen. Wie weet worden ze zelfs je beste ambassadeurs! Authenticiteit is belangrijk: ligt je verhaal in lijn met je waarden, identiteit en activiteiten ? Komt er terechte kritiek? Zelfs met een goede voorbereiding maak je fouten, dus zie ze als groeikansen. Met duurzaamheid ben je nooit klaar: het is een permanent leer- en groeitraject, waarin constructieve kritiek niet kan ontbreken.

Verboden: ongegronde claims

100% biodegradeerbaar, 30% gerecycleerd materiaal, CO2-neutraal, ... Bedrijven gebruiken heel wat groene claims om klanten te overtuigen en soms verhullen deze (on)bedoeld de waarheid. Resultaat: klanten zijn verward en oprechte bedrijven zijn onzeker. Er is gelukkig al wetgeving rond wat je wel en niet mag claimen. De federale overheid doet regelmatig controles op websites van bedrijven ivm greenwashing.

De Europese Commissie bereidt ook (strengere) wetgeving voor die bepaalt onder welke voorwaarden je groene claims mag maken.

Vermijd in je communicatie termen die niet duidelijk gedefinieerd zijn, zoals ‘net zero’ of ‘klimaatneutraal’. Je beschrijft beter de acties die je onderneemt in detail. Je kan ook je partners of klanten bevragen om je communicatie juist te krijgen. Kortom: let op wat je claimt en doe je huiswerk!

Vermijd deze 6 greenwashing strategieën 

Maak deze fouten zelf niet, maar wees ook waakzaam bij je leveranciers:

  • Als je als marketeer iets groen of duurzaam noemt, maar dit bij nader inzien misleidend is
  • Wanneer je in je communicatie een duurzaam aspect van een product of dienst in de verf zet, eventueel kleine stapjes, om de aandacht af te leiden van ecologisch destructieve activiteiten elders
  • Als je als bedrijf impliceert dat de schuld en verantwoordelijkheid bij de consument ligt, bv een olie- en gasbedrijf dat in een campagne vraagt aan de consument: "wat kan jij doen om emissies te verlagen?"
  • Jezelf verbergen in de veiligheid van de kudde, waarbij verandering waarschijnlijk het tempo van de traagste volgt. Bv allianties van bedrijven die samen op een duurzaamheidsuitdaging werken, zodat ze het ambitieniveau zelf (laag) kunnen zetten
  • Wanneer je als bedrijf je duurzaamheidsdoelen vaak verandert, nog voor ze behaald zijn
  • Als je als manager duurzaamheidsdoelen, -acties en -resultaten onderrapporteert of verbergt om kritisch onderzoek te vermijden door bijvoorbeeld investeerders

Besef dat er nog vormen van ‘washing’ zijn. Deze volgen dezelfde logica als greenwashing, maar gaan over een andere problematiek. Zo kan je bijvoorbeeld aan blue washing, youth washing of rainbowwashing doen. Informeer je wanneer je communiceert over een problematiek waar je minder in thuis bent.

Welke duurzaamheidscertificaten en -labels?

Met een label of certificaat kan je bewijzen dat je goed bezig bent. Het zorgt er ook voor dat je dit duidelijk kan communiceren. Labels of certificaten kunnen meespelen in je keuze voor een leverancier. Er bestaan er heel wat: van sectorspecifieke tot generieke, op product niveau of op bedrijfsniveau. Je pluist best goed uit welke er bij jou passen, en of je ze nodig hebt, want het behalen ervan kost vaak tijd en geld. Bovendien zijn ze niet zaligmakend: sommige certificaten en labels liggen onder vuur omdat de criteria niet strikt genoeg zijn of opgevolgd worden, of omdat wie betaalt ze sowieso zou krijgen.

Enkele opties om je op weg te helpen:

  • Sommige dienstverleners uit het VLAIO netwerk kunnen je begeleiden rond dit onderwerp
  • labelinfo.be, een Belgisch overzicht van ecolabels
  • Een globaal overzicht van ecolabels
  • Vanaf 2026 komt er op Belgisch niveau een herstelbaarheidsindex, die toont hoe herstelbaar een (elektro)product is
  • Kijk in het aanbod van concurrenten welke labels zij gebruiken
  • Je sectorfederatie heeft een beeld op de sectorspecifieke labels er zijn
  • Flanders DC maakte een overzicht van de meest gebruikte labels en andere verificatiesystemen in de kleding- en textielsector, met uitleg over hun focus, werkwijze en verspreiding.
  • Met de Nutriscore kan je de gezondheid van je voedingsproduct aantonen